27 Ağustos 2017 Pazar

Empire Total War: Prusya Rehberi (Detaylı)

Empire Total War: Prusya Rehberi
(Detaylı)
Nasıl Devraldık ?
Prusya; eskiden Kutsal Roma İmparatorluğu'na bağlı Branderburg, Prusya Dükalıkları ve Töton Şövalyeleri'nin Prusya önderliğinde birleşmesiyle kurulmuş bir krallıktı. Zamanla çevresinde büyümeye ve Kutsal Roma'ya denk bir güç olmaya çalıştı. 16. yüzyılda Protestanlık mezhebini benimsemiş, 17. yüzyılda ise kendi gibi Protestan ülkeler ile 30 Yıl Savaşları'ndan galip çıkmıştır. Çevresi küçük krallıklar ile çevrili olduğundan büyümekte pek sıkıntı çekmeyerek Avusturya, Fransa gibi devletlerle kısa sürede boy ölçüşecek duruma gelecektir. Tüm bunlara küçük Alman prensliklerini ele geçirerek ve Lehistan'dan bize ait olan şeyi geri alarak başlayacağız.
1700 tarihinde Avrupa haritası

Bölüm 1: Değişen Güçler Dengesi
-İdare-
Çoğu ülkenin aksine Prusya hükumet kabinesi iyi durumdadır. Herhangi bir değişikliğe ihtiyaç duymadan ülkeyi bir süre idare edecektir.
Mevcut ve işler kabine
Kabine şu haliyle idarede başarılı.
'' Bu rehberde kabinede bir değişiklik yapılmamıştır. Donanma bakanı zayıf görünebilir ama bir donanma kurana kadar donanma bakanının değiştirilmesi yine sizin tercihinize kalmıştır''
-Karşımızdakiler-
Oyun içindeki hedeflerimiz
Oyunun başlarında savaşlarımız küçük Alman prenslikleriyle olacak ama başlarda Lehistan'ı sonra Avusturya'yı en nihayetinde de Fransa'yı karşımıza alacağız. Düşmanlarımızı yakından tanımakta fayda var:

Avusturya: Düşman kardeş olan Avusturya, bize halen kin beslemektedir.  Kabul etmek gerekirse orduları güçlüdür ama bunun verdiği özgüvenle etrafındaki tüm komşularına savaş açar. Avusturya güçlüdür. Siz daha güçlü olun ve Viyana'ya kadar uzanın.

Silezya yakınlarındaki Avusturya ordusu 
(Başta sınırımız yok)

Lehistan: Doğu Avrupa'ya itilmiş, bizden güçsüz ama çabuk güçlenebilecek bir devlet. Rusya ve Danimarka ile müttefik, Kurlandiya ve Saksonya'nın ise hamisidir. Bizim hakkımız olan Danzig'i ve başkentleri Varşova'yı aldıktan sonra ister toptan yıkın ülkeyi, ister Rusya ile tampon bölge yapın ama Lehistan antlaşmalara sadık bir devlet olmadığı için ortadan kaldırmak en iyisi olacaktır.
Varşova yakınlarındaki Leh ordusu
Doğu Prusya sınırındaki kalede ve Litvanya yakınlarındaki Leh ordusu.

Saksonya: Sınır komşumuz ama Lehistan'ın himayesinde. Hiçbir oyunda 10. turu göremez ve yıkılır. Güçsüzdür de. Tereddüt etmeden saldırın.


Dresden'deki Sakson garnizon ordusu.

Danimarka: Rusya ve Lehistan ile müttefik ama müttefiklerine nazaran ordusu zayıf, donanması ise yok. Kopenhag'ı almak planlarınızda olursa; Norveç'e sıkışır oradan sonrasını da İsveç halleder zaten.

Hannover: Vestfalya ve İngiltere ile müttefik. İngiltere ile aranızı iyi tutarsanız savaşa katılmama ihtimali var.

Vestfalya: Avusturya, Württemberg ve Hannover ile müttefik.

Württemberg: Avusturya ve Vestefalya ile müttefik

Bayvera: İspanya ve Avusturya le müttefik. İspanya savaşa dahil olsa bile sıcak çatışmaya gireceğinizin garantisi yoktur. Teknoloji ve biraz para, savaştan çekilmesine yardımcı olur

Fransa: Belki de oyunda Avusturya ile beraber en dişli rakibimiz. Amerika'daki kolonilerinden iyi gelir sağlayan bu zengin ülke başlangıçta ordu olarak da bizden üstündür. Alsas-Loren için mutlaka güçlenmeniz gerekiyor.
-Kral-
Şunu söylemek gerekirse kralımız çok vasıflı bir kral. Kasaba devriyesindeki masraf düşürülerek yeni fethedilen yerlerdeki asayiş sorunu için harcanan para biraz azalmış oluyor. Teknoloji araştırma hızı kara teknolojileri hariç başka kategorilerde işimizi kolaylaştırıyor. Ama ıslahat yaygarası da artarak asayiş olumsuz etkileniyor. Askerlerin, hele hele süvarilerin yetiştirme maliyeti düşerek devlet hazinesini biraz da olsun rahatlatıyor.
-Ordu-

Oyunun başında bizi diğer Alman krallıklarından ayıran 2 güçlü ordumuz var;
 Leopold von Anhalt-Dessau: Bu general Batı cephelerinde savaşacak.

 Leopold von Anhalt-Dessau'nun olası sefer rotası
Alexander zu Dohna Schlobitten: Bu general Doğu cephesinde savaşacak.
Alexander zu Dohna Schlobitten'in olası sefer rotası
-Ticaret-
Oyunun başında Hannover ve Lehistan ile karadan ticaret yapıyoruz. Lehistan ile olan ticaretimiz fazla uzun ömürlü olmayacaktır. Lehistan'dan sonra Danimarka veya Hollanda ile ticaret yapılabilir ama ekonomimiz için güçlü ülkelerle kalcı ticaretler yapmamız gereklidir. Başlangıç için böylesi iyidir;
  • İngiltere ile 600 altın vermeleri karşılığında deniz yoluyla ticaret yapılabilir.
  • Fransa ile tıpa süngüsü teknolojiniz karşılığında deniz yoluyla ticaret yapılabilir.

Mevcut limanla deniz yolundan daha fazla ticaret yapamayız. Kara ticareti ile devam edeceğiz.

  • Saksonya ile ticaret yapılabilir ama lüzumsuz olur.
  • Avusturya ile yapılabilir ama savaş çıkacağı için lüzum yok.

Bu sonuçlara göre karadan ticaret hakkımızı kullanmak için sınırlarımızı değiştirmemiz gerekiyor. 

(Osmanlı ile ticaret yaparsanız Berberi Devletleri; Maratha ve Babürler ile ticaret yaparsanız Korsanlar denizaşırı ticaret yollarını yağmalayacaklardır. Zaten Maratha Babürleri yavaş yavaş işgal ettiği için Babürler en sakat seçenektir.) 

-Din-
Oyundaki tek rahibimiz Doğu Prusya yakınlarında
Prusya; İngiltere, Hollanda, Danimarka,İsveç ve çoğu Alman devleti gibi Protestan bir devlet. Komşumuz Lehistan ve düşman kardeş Avusturya Katoliktir. Oyunda Batı cephesinde bir yere kadar olmayacak ama Doğu cephesinde hep dini sıkıntılar çekeceğiz. Elimizdeki tek rahibi Leh ve Avusturya topraklarına göndererek Protestanlığı yaymak zorundayız. Ayrıca din sıkıntısı olan her bölgeye önceliğimiz kilise yapmak olmalıdır. Şansınız yaver giderse başka rahipler de yetişebilir...
-Casuslar ve Beyfendiler-
Oyundaki tek casus ve beyfendimiz başkent yakınlarında.
Çok iyi vasıflı beyfendimiz iyi işler çıkaracaktır.
Tek casusumuzu isterseniz Sakson generalini öldürmek için görevlendirin, ister Avusturya rahibini öldürmek için güneye gönderin ister Fransa'ya gönderip olan biteni izleyin... Size kalmış ama generale suikast başarılı olmayabilir.

Tek beyfendimizi ise zaman kaybetmeden hemen solundaki okula gönderip sırası ile şu teknolojileri araştırıyoruz;
  • Toplumsal Sözleşme: Araştırma yapma hızımızı artırır, böylece diğer araştırmalar için zaman kazanırız.
  • Kamu Toprağı Tahsilatı: Yiyecek sıkıntısını düşürür ve ekonominin ağırlıklı olduğu tarımda çiftliklerin geliştirme imkanı sağlar.
  • Geliştirilmiş Hayvancılık: Ekonominin tarıma dayalı kısmını      güçlendirir ve çiftliklerin geliştirilebilmesini sağlar.
  • Halkalı Süngü: Piyadeleri güçlendirir.
  • Teneke Kutu Mermisi: Topçu kışlasını yükselterek hareketli toplar eğitebilmemizi sağlar  ve savaşlarda teneke kutu mermilerinin kullanımını açar
  • Fizyokrasi: Ekonomiye katkıda bulunur ve önemli teknolojileri açar.
  • İşbölümü: Ekonomiye katkıda bulunur ve ticari limanın geliştirilmesine olanak verir.
  • Askeri Müfredat: Askeri Kışla'nın geliştirilmesini sağlar ve daha fazla birimi eğitmeye olanak sağlar.


Okulu olan bir bölgenin asayişini sağlama alırsanız orada da bu araştırmaların yarısını veya burada yazılı olmayan ama sizin gerekli gördüğünüz teknolojileri araştırın derim.



Bölüm 2:  İlhak ya da İşgal
-Savaş ve Barış-
1700 yılında genel durum

Oyuna başlarken (Berberi Devletler hariç) bir savaşta değiliz ama uzun süre de barış durumunda kalamayız. Ticari antlaşmaları imzaladıktan sonra savaş durumuna geçiyoruz.
-Batı Cephesi-
(Saksonya yerine doğrudan Lehistan'a savaş açsaydım Lehistan ile beraber Saksonya, Kurlandiya, Rusya ve Danimarka da savaşa katılacaklardı.)
Berlin'deki ordu ile Saksonya'yı kuşatın. Savaşı bilgisayar bile kazanıyor siz hayli hayli kazanırsınız, sizin Hat Piyadeleriniz var.
Askere takviye verin, Saksonya yapılarını onarın, Başkentten de biraz hat piyadesi basın ve takviyeleri bekleyin. Birkaç tur sonra asayiş sorunumuz bölgedeki eğlence binası sayesinde biraz çözülmüş olacaktır. Ardından Avusturya'ya yönelin. Orduları sınırda gözükmüyorsa casusunuzu Avusturya topraklarına göndererek yerini bulmaya çalışın. Takviyeleri aldıktan sonra Avusturya'ya savaş ilan edin. Savaş ilan etmişken savaşa katılan diğer devletleri de göz önünde bulundurarak başkentte 3. bir ordu kurmaya başlayın.
Viyana kuşatmasına Macaristan'daki garnizon da dahil olacaktır. Bu durumu da hesaba katarak 3. ordu için yetiştirilen askerler asıl orduda savaşmaları en doğrusu olacaktır. 3. ordu mutlaka kurulmalıdır. Ne kadar erken kurarsanız savaş meydanlarında o kadar avantajlı olursunuz.

Cephede takip edilmesi en doğru savaş rotası
-Doğu Cephesi-
Komutan Alexander ile Königsberg'deki takviyeyi almadan hemen Batı Prusya'yı kuşatıyoruz. Ardından Königsberg'de birkaç Hat Piyadesi takviyesi alarak Varşova için hareket edebiliriz ama burada bir sorun oluşuyor. Varşova'nın hemen Batı'sındaki Leh ordusu Varşova'ya girerse taktiksel avantaj ama siz Varşova'ya yönelmişken o ordunun  da Batı veya Doğu Prusya'ya yönelme ihtimali de var. Bu durumda takviyeyi almadan Batı Prusya'dan Varşova'ya gitmek en doğrusu olacaktır. o ordu Batı Prusya'ya giderse yeni takviyeler ile, Doğu Prusya'ya yönelirse asıl orduyla çarpışmak zorunda kalır. Takviyeye bağlı olarak o ordu iki koşulda da imha olacaktır.
Varşova düştükten sonra deyim yerindeyse dananın kuyruğu kopuyor. Çünkü Varşova; oyunda en çok isyan çıkan bölge. İlk isyanı önleyemezsiniz, boşuna bölgeyi veriden de muaf etmeyin (vergi muafiyeti ile önlenecek kadar yüksekse asayiş, muaf edin tabi ki)İlk isyanı bastırın, orduya da takviyeyi verin.Buradaki asayişi sağlamak için birkaç tane milis bırakın ve Leh seferine devam edin.

Cephede takip edilmesi en doğru savaş rotası

-Refah ve Kalkınma-
Ordu yetiştirmelerine ve takviyelere çok para harcayacağımız için üst kısmın vergisini bir süreliğine bir kademe artırabilirsiniz. Bölgedeki asayişi dini binalar ve milis garnizonları ile sağlayabilirsiniz. Bir kara imparatorluğu kurduğunuz için çiftlik ve sanayi binaları, koloniler devrinde olduğumuz için de deniz ticareti bizim için önemlidir. Bir ihtimal oyunun başında Osmanlı ile teknoloji takası(isteğe bağlı olarak da ticaret) yapılabilir. Küçük ve uzak devletlere de teknoloji satarsanız kazanç elde edersiniz.
-Alman Protestan Kilisesi-

Batıda bir yere kadar değil ama doğuda ve güneyde kesinlikle Katolik nüfuzundan kurtulmanız gerekmektedir. Rahibinizi doğru kullanın ve hem Varşova'daki hem de Viyana'daki okulları kiliseye dönüştürün ki ıslahat mutsuzluğu  ortadan kalkıp, din yayılsın
(O bölgelerdeki kiliseler kilise de olsa sizin mezhebinizden olmadığı için dini mutsuzluk çıkaracaktır. Yıkıp kendi mezhebinizin kilisesini inşa edin.)
Bölüm 3: İkinci Krallığa!
Yukarıdaki adımlara ne kadar uygun hareket ederseniz o kadar emin bir şekilde siyasi birliğinizi sağlayıp bir krallıkken muhteşem bir imparatorluk olursunuz.
Tek casusu idareli  kullanın.Yeni bölgenizin güvenliğini ve refahını daima sağlayın. Ordularınızda en az 2 top bataryası bulundurmaya çalışın. Ordularınızı çağa uygun askerlerle  (atlı topçular, hat piyadeleri, hafif piyadeler gibi) donatın. Fransa ile savaşmadan önce mutlaka Lehistan ile olan savaşınız bitmiş olmalı ve ordunuz çok güçlü olmalı. aksi takdirde bozguna uğrarsınız...
Bir deniz değil, kara imparatorluğu kurduğumuz için teknolojik olarak limanı geliştirsek bize yeter.
''Dipçe: Yapılacak muharebeleri hem kolay olması bakımından hem de rehberin uzamaması bakımından burada yer vermedim ama o kadar da zor muharebeler olmayacaktır''
Tüm bunları yapmadan önce izlenebilecek öyle bir yol var ki asayişi yükseltip bize 1 ordu daha veriyor ama çoğu devlet ile de aramızı bozuyor. O yol; CUMHURİYET!
Bölüm 0: Halkın Ordusu,Ordunun Devleti
-İhtilal-
Cumhuriyet rejimi için diğer bölgeyi vergiden muaf kılıyor ama başkentte vergiyi iki sınıf için de en yüksek seviyeye getiriyoruz.
Başkentteki orduları da ihtilal ordusu ile çarpışıp kayıp vermemesi için uzaklaştırın TERHİS ETMEYİN!
2 tur sonra bu uyarılar gelecektir. Kulak asmayın
3. Turda ihtilalin bildirimi geldi. Biz asilerin tarafını seçiyoruz.
İhtilal ordusunun yolu ilerlerken kesiliyor. Basit meydan savaşını otomatikte bile kazanırsınız.
(Bu rehber en zor zorluk seviyesinde hazırlandı ve otomatikte kazanıldı)
Bu ise asıl kuşatma. İkinci isyan ordusu da dahil bu savaşa.

Ve başkent alındı. Cumhuriyetçiler idareyi ele aldı.
İhtilal sonrası durum
Güçsüz de olsa yeni bir ordumuz oldu ve seferler 3 ordu üzerinden şekillenecek.
Kayzerimiz de hiç fena değil
Tüm bunların bedeli; dediğim gibi 2 yıl, iç savaş ve yüzlerce kayıp oldu. Hepsine rağmen dünyanın bize tutumu...

Cumhuriyete geçişte savaşlara biraz daha değindim çünkü cumhuriyete geçiş konusunda başka seferlerde de tereddüt edenler varsa kafasındaki soru işaretlerini, olacakları bir de buradan görsün istedim.
Umarım bu rehber oyun içinde sizlere yardımcı olur. İyi seferler...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder